غذاهای مضر برای خواب

دوشنبه 29 خرداد 1396 02:39 ق.ظ

 

غذاهای مضر برای خواب • توما

  • غذاهای مضر برای خواب • توما

    یک مطالعه که در مجله تغذیه بالینی آمریکایی نتایج آن به چاپ رسیده، حاکی از آن اســت که خواب ناکافی در طول شب، اســترس، پرخوری و عادات بد تغذیه ای در روز بعد را افزایش می دهد. در این مقاله به غذاهای مضر برای خواب اشاره شده اســت.

    غذاهایی که قبل از خواب نباید بخورید

    علاوه بر بسیاری از عواملی که باعث نامنظم شدن چرخه خواب در طول شبانه روز می شوند، میان وعده ها یکی از مقصران اصلی هستند. بنابراین اگر شما هم از افرادی هستید که خواب خوب شبانه را تجربه نمی کنید، بهتر اســت نگاهی به لیست خوراکی هایی که پیش از خواب مصرف می کنید، بیندازید.

    قهوه: کافئین می تواند برای چند ساعت، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. اثرات کافئین قادر اســت ۸ تا ۱۴ ساعت در بدن بماند و چرخه خواب را مختل کند. کافئین موجود در قهوه سایر نوشابه های انرژی زا نباید ۸ ساعت قبل از خواب شبانه وارد بدن شود.

    شکلات: درست مانند قهوه، شکلات سیاه نیز حاوی کافئین اســت و خواب عمیق شبانه را می شکند.

    غذاهای چرب: انواع این غذاها باعث بروز نفخ و سوء هاضمه شده و اســتراحت شبانه را دچار تداخل می کند. ضمن این که احساس کســالت و خواب آلودگی در صبح روز بعد نیز با مصرف غذاهای چرب بیشتر می شود.

    غذاهای تند: غذاهای ادویه دار و ترشی جات حاوی سوزش سر دل در افرادی که سیستم گوارشی شان حساس اســت را افزایش می دهد. این غذاها همچنین خواص ترموژنیک دارد که درجه حرارت مرکزی بدن را افزایش می دهد.

    میوه خشک شده: مصرف بیش از حد غذاهای با فیبر بالا مانند میوه خشک باعث ناراحتی های گوارشی در طول شب می شود ضمن این که گرفـــــتگی عضلات را نیز افزایش می دهد.

    بستنی: بستنی پر از چربی اســت و بدن قبل از خواب فرصتی برای سوزاندن آن ندارد و تمام این چربی و انرژی وارد خون شما می شود و به مغزتان پیام های متفاوتی ارســال می شود. از آن گذشته قند در بدن ذخیره می شود و به چربی تبدیل می شود. همچنین کشف شده اســت که خوردن غذاهایی که قند بالایی دارند قبل از خواب شاید آرامش بخش باشند، ولی در نهایت شما را عصبی می کنند.

    کرفس: کرفس ادرارآور طبیعی اســت. این یعنی با خوردن کرفس بیش از معمول به سرویس بهداشتی رفـــــت و آمد خواهید داشت. ادرارآور ها میزان ادرار را زیاد می کنند، زیرا موجب رانش آب در دستگاه گوارش می شوند. بنابراین خوردن کرفس زیاد قبل از خواب، بدن را برای ادرار کردن بیدار نگه می دارد.

    پاســتا: کربوهیدرات خالص اســت و اگر بعد از خوردن آن مستقیم به رختخواب بروید، همه آن تبدیل به چربی می شود. علاوه بر افزودنی های پاســتا مانند روغن ها، پنیرها و خامه پرچرب یا سس گوجه نیز نتیجه را بدتر می کنند. همچنین پاســتا شاخص گلیسمیک بالایی دارد که سطح قند خون را بالا می برد و خواب را به تأخیر می اندازد و شما را شب ها بیدار نگه می دارد.

    غلات: غلات حاوی سطح بالایی از قند هستند و پر از کربوهیدرات هستند. در نتیجه با خوردن غلات و حبوبات قبل از خواب، سطح قند خون خود را تغییر می دهید و این راه ایده آلی برای آرامش داشتن هنگام خواب نیست.

    شکلات سیاه: شکلات سیاه یکی از آن چیزهایی اســت که باید قبل از خواب از آن اجتناب کنید. شکلات سیاه کافئین دارد و علاوه بر آن پر از محرک هایی مانند تئوبرومین اســت که ضربان قلب را بیشتر می کنند. شکلات سفید از این لحاظ بر شکلات سیاه مزیت دارد و کافئین آن نیز کمتر اســت.

    گوشت قرمز: سرشار از پروتئین ها و چربی هایی اســت که بدن شما را به شدت به کار می اندازند. برای آن که خواب عمیق تری داشته باشید، بهتر اســت که همه دستگاه های بدن شما آرامش داشته باشند و باید بدانید که گوشت بیشتر از غذاهای دیگر طول می کشد تا هضم شود. لازم نیست به کل از گوشت قرمز اجتناب کنید، زیرا گوشت قرمز سطح بالایی از آهن و تریپتوفان دارد که به خوابیدن کمک می کنند. فقط نباید درست قبل از خواب گوشت قرمز بخورید، زیرا بدنتان تمام شب فعال می ماند و خوابیدن را برایتان سخت می کند.

    banner news غذاهای مضر برای خواباخبار توما” width=”350″ height=”70″/>

    آشپزی لدت بخشه وقتی هر چی بخوای در بخش آشپزی توما داری
    جدیدترین و بهترین طریقه ها و مطالب در مورد آشپزی و خانه داری
    این آموزش و آشپزی از سایت توما انتشار بافته


برچسب ها: غذاهای ، مضر ، برای ، خواب ،